Sunday, September 20, 2020

Fördelar med seo och internet marknadsföring - Karl-Johan Gyllenstorm

Digital marknadsföring & SEO / Reklamstrategi scenario för nystartade företag 


I denna artikeln så beskriver Gyllenstorm effekten och vikten av digital marknadsföring samt sökmotoroptimering (SEO).

Låt oss säga att en nystartad VVS verksamhet vars affärside är att sälja varmvattenberedare ska lanseras på internetmarknaden.

VVS ägaren har ingen kunskap i internetmarknadsföring men är införstådd med att stor kundpotential finns på internet. Han vill därför lägga extra vikt på att marknadsföra sig på internet.

Eftersom han har en begränsad marknadsföringsbudget så tar han beslutet att försöka sköta internet marknadsföringen själv.

Han börjar med att:

  • Köpa ett domännamn. Domännamnet har samma namn som hans bolagsnamn som han även har registrerat på PRV.
  • Serverplats köps på ett webbhotell. Domänen kopplas till webbhotellet och till relevant server.
  • Genom webbhotellets program "One click installer" väljer VVS ägaren att installera webbsystemet Wordpress.
  • Webbsystemet Wordpress ställs in med rätt metadata i backend. VVS ägaren väljer att använda sökordet "Varmvattenberedare" i webbsidans titel samt i metabeskrivningen och i nyckelorden. VVS ägaren taggar även upp sitt unika webbinnehåll med sökordet "varmvattenberedare" och med tillhörande attribut.
  • Efter detta så kopplar VVS ägaren sin Wordpress sida till Google Webmaster Tools i syfte med att Google ska indexera hans webbsida. Detta görs enkelt genom att lägga till ett kodavsnitt i Wordpress administrationspanel (backend).
  • VVS ägaren besöker därefter Google Trends för att få konkreta statistik ingångsvärde på hans specifika sökord "Varmvattenberedare". Google Trends visar följande information.

   

  • Genom Google Trends statistik ingångsvärdena så ser VVS ägaren var den potentiella geografiska marknaden är, vilka relaterade frågor som knyts till "Varmvattenberedare", vilka relaterade ämnen som knyts till "Varmvattenberedare" samt när sökningar på "Varmvattenberedare" är högst respektive lägst.
  • Utifrån detta så skapar VVS ägaren sin online marknadsföringskampanj med marknadsföringsverktyget Adwords. Kampanjen ställs in så att den matchar de erhållna ingångsvärdena från Google Trends på bästa möjliga sätt.
  •  Som komplement till detta så annonserar även VVS ägaren på Blocket samt på Amazon. På Blocket säljer han både sina tjänster och produkter, och på Amazon säljer han endast sina produkter. I samtliga annonser finns länk till VVS ägarens Wordpress webbsida, e-post adress samt telefonnummer.
  • VVS ägarens e-post är inställd med autoresponder. I autorespondern finns erbjudande som beskrivs på Svenska och Engelska. Detta innebär att varje gång någon kontaktar VVS ägaren via mejl så får dom ett erbjudande tillbaka i sin e-post inkorg.
  • E-post marknadsföring används även av VVS ägaren. Mailchimp och Outlook används. I Outlook så adderar VVS ägaren nya kontakter i sin e-postlista. efter detta så skickar han e-postmarknadsförings kampanjer till sina e-postkontakter några gånger per år automatiskt. I Outlook ställer han in detta genom Outlook funktionen "Skicka senare" följt av angivna tids parametrar.
  • VVS ägaren skapar även en Blogger blog. VVS ägaren kopplar sin Wordpress webbsida till sin Blogger blog genom programvaran IFTTT vilket innebär att samtliga nya inlägg som publiceras i Wordpress även publiceras automatiskt i Blogger bloggen.
  • VVS ägaren skapar ett RRS flöde i sin Blogger blogg. Detta RSS flöde adderar han i programmet Feedburner för att få en maximerad SEO effekt av sina webb inlägg.
  • VVS ägaren köper även rättigheterna till toppdomänerna org, net, se, nu, eu som relateras till VVS ägarens huvuddomän "bolaget namnet punkt com" dessa pekar han till sitt huvud domännamn genom kod funktionen 301:a alternativt en 303:a.
  • Till sist skapar han konton på sociala medier. Samtliga konton har samma namn som bolagsnamnet. Inlägg på sociala medier taggas med VVS ägarens specifika sökord "Varmvattenberedare" med tillhörande attribut.
  • Länkar till VVS ägarens sociala medie konton adderas i e-post autorespondern.
  • VVS ägaren skapar gratis programvara och instruktionsböcker till sina produkter. Programvaran och instruktions böckerna kan lätt laddas ner från VVS ägarens Wordpress webbsida, autoresponder, sociala medie konton etc. Filerna taggas med bolagsnamnet och det specifika sökordet "Varmvattenberedare".
  • Slutligen så skapar VVS ägaren online marknadsföringskampanjer på Facebook och Instagram. Marknadsföringskampanjerna genomförs tidsmässigt så att dom matchar de bästa tidsparametrarna som framgår i Google Trends.

         

Detta är ett exempel på hur en digital marknadsföringsprocess skulle kunna se ut. Självklart så finns där mycket mer att göra rent marknadsföringsmässigt än det som beskrivs i denna artikeln.

Lär dig mer om digtal marknadsföring och seo.


No comments:

Post a Comment